در ابتدای این مقاله از سایت روغن صنعتی روانکارماهان قصد داریم تا به بررسی انواع روغن های صنعتی بپردازیم پس اگر شما هم قصد خرید روغن صنعتی دارید با ما همراه باشید تا با انواع آن آشنا شوید.

در مقاله قبلی در رابطه با همه چیز درباره روغن صنعتی صحبت کردیم

حال شاید برای شما سوال شود که اصلا روغن صنعتی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که روغن های صنعتی در اصل باید به این موضوع توجه کرد که روغن صنعتی نوعی روغن است کع در صنایع و صنعت های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا این نوع روغن ها از مواد خام نفتی تولید و روانه بازار میشوند که کاربرد آن‌ها برای روانکردن و همچنین خنک کردن قطعات و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. روغن های صنعتی باید دارای ویژگی های منحصر به فردی همانند پایداری حرارتی و سایشی بالا باشد تا بتوانیم در شرایط سخت از آن استفاده نمایم.

حال شایان به ذکر میباشد که روغن های صنعتی موجود در بازار نقش بسیار مهمی را صنعت ایفا مینمایند در اصل برای بهبود عملکرد دستگاه های صنعتی از آن استفاده میگردد. نکته ایی که حتما باید به آن اشاره نمایم این است که روغن های صنعتی در انواع مختلفی تولید میشوند که در این مقاله قصد داریم تا به انواع مختلف روغن های صنعتی اشاره نماییم.

انواع روغن‌های صنعتی در صنایع مختلف:

انواع روغن صنعتی عبارتند از:

1- روغن موتور: این روغن برای روان کردن و نگهداری قطعات حرکتی در موتورهای اتومبیل، موتورهای دیزلی، موتورهای بخاری و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

2- روغن صنعتی عمومی: به عنوان یک روغن چند منظوره استفاده می‌شود و می‌تواند در صنایع مختلفی مانند خودرو، تجهیزات صنعتی، پمپ ها، چرخشی، ماشین آلات بزرگ و غیره استفاده شود.

3- روغن انتقال: یکی دیگر از روغن های صنعتی روغن انتقال است که برای روان کردن و کاهش اصطکاک در انتقال قدرت در صنایع مختلف مانند گیربکس خودروها، تجهیزات سنگین، مواد شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

4- روغن گیربکس: باید به این مورد توجه نمایید که روغن گیربکس در اصل برای روان کردن و نگهداری داخل اجزای گیربکس و انتقال قدرت در خودروها، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

5- روغن یدکی: باید به این موضوع اشاره نماییم که روغن های یدکی برای روان کردن و حفاظت از قطعات ماشین آلات صنعتی و تجهیزاتی مانند قطعات الکترومکانیکی، لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

6- روغن هیدرولیک: شایان به ذکر است که روغن های هیدرولیک برای انتقال نیرو و کنترل حرکت در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

در اصل شایان به ذکر است که این تنها چند نمونه از انواع روغن صنعتی هستند و وجود انواع مختلف دیگر نیز وجود دارد که در صنایعی متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد.

حال در ادامه قصد داریم تا به بررسی انواع مختلفی از روغن های صنعتی از جهت مواد تشکیل دهنده بپردازیم پس با ما همراه باشید.

انواع روغن صنعتی

انواع روغن های صنعتی- طبقه بندی روغن های صنعتی:

روغن های صنعتی طبیعی:

اولی روغن صنعتی که قصد معرفی آن را داریم روغن صنعتی طبیعی است که از منابع کاملا طبیعی تولید و روانه بازار میشود. شایان به ذکر میباشد که این نوع از روانکارهای صنعتی از چربی هایی کاملا طبیعی مانند چربی های حیوانی، چربی های سبزیجاتی و دانه های روغنی تولید میگردد. در رابطه با این محصول باید حتما ذکر گردد که روغن های صنعتی طبیعی با توجه به خاصیت های منحصر به فردی که دارند، در محیط های اکسیداتیو و حرارتی کاملا ناپایدار هستند. باید به این موضوع نیز اشاره نماییم که روغن های صنعتی طبیعی به راحتی در دماهای  بالا اکسید میشوند و خاصیت خود را از دست میدهند. پس همین امر موجب گشته تا در صنعت روغن های طبیعی را مورد استفاده قرار ندهند.

روغن های صنعتی معدنی:

در رابطه با روغن های معدنی باید حتما ذکر گردد که این روانکارها  جزو روانکننده هایی هستند که از منابع نفتی به دست میآیند. شایان به ذکر است که درست زمانی که نفت در حال استخراج از چاه هست فرایندهای تجیزه ایی را تجربه مینماید و طی این فزایندها روغن هایی تولید میشوند که به آن ها روغن های معدنی میگویند. شایان به ذکر است که روغن معدنی به شدت نسبت به تغییرات دما حساس است. این مورد را نیز نباید فراموش کنیم که از آنجایی که نوع از روانکارها به این دلیل که از منابع طبیعی به دست میآیند از عناصر طبیعی دیگر همانند گوگرد و فسفر و نیتروژن نیز برخوردار هستند. در واقع وجود این عناصر که نوعی ناخالصی در نظر گرفته میشوند که هم بر روانکاری تاثیر میگذارد و هم سبب آلودگی محیط میگردد. پس به دلیل وجود مواد ناخالصی روغن معدنی حتما باید مراحل تصفیه را طی کند تا کاستی های آن جبران شود.

روغن های صنعتی مصنوعی:

شایان به ذکر است که روغن های مصنوعی برای برطرف کردن نواقص روغن های صنعتی تولید و روانه بازار شدند. در اصل روغن های مصنوعی برخلاف روغن های معدنی از طریق فرایندهای شیمیایی تولید میشوند دلیل این امر هم این است که بتواند جایگزین مناسبی برای روغن های معدنی باشند. اگر بخواهیم در رابطه با کاربردهای روغن‌های مصنوعی صحبت کنیم میتوانیم به شاخص ویسکوزیته بهتر، کاربردهای که نیاز به روغن کم اشتعال دارند هست.  هرچند که به این موضوع اشاره کردیم که روغن های مصنوعی جایگزین مناسبی برای روغن های معدنی هستند اما دارای یک نقظه ضعف نیز هستند که آن هم این است که این نوع محصولات روان کننده های مرزی خوبی نیستند.