در این مقاله از سایت روغن صنعتی روانکار ماهان قصد داریم تا به بررسی روغن مینرال و روغن سنتیک و تفاوت روغن مینرال با روغن سنتیک بپردازیم پس اگر قصد خرید این محصولات را دارید با ما همراه باشید تا با ویژگی های منحصر به فرد هریک و تفاوتشان آشنا شوید…

در پاسخ به سوال روغن مینرال با روغن سنتیک چه تفاوتی دارد؟ باید به شما بگوییم که تا انتهای این مقاله به صورت کامل با ما همراه باشید تااطلاعات جالبی در رابطه با این محصولات کسب کنید. شایان به ذکر میباشد که مراقبت های اولیه برای حفاظت از خودروهای شما امری بسیار مهم و کاربردی میباشد، و همانطور که میدانید یکی از مهمترین بخش های خودرو، موتور آن میباشد که پس از آموزش روشهای نگداری از موتور خودرو میتوانید تا سالیان سال از خودرو خود استفاده نمایید. در واقع و در اصل موتور خودرو جزو یکی از مهمترین بخش های خودرو میباشد که به عنوان نیروی حرکتی خودرو شناخته میشود در اصل این نیرو بر اثر درگیری و ارتباط بین قطعات خودرو ایجاد میگردد. این برخورد بین قطعات که سبب حرکت میشود نوعی اصطحکاک ایجاد مینماید که سبب آسیب رسیدن به قطعات میگردد. برای جلوگیری از این آسیب های احتمالی از روغن‌های صنعتی استفاده میگردد. شایان به ذکر میباشد که روغن صنعتی در کنار روانکاری قطعات و خنک کردن تاثیر بیشماری میگذارد. نباید این موضوع رو فراموش کنیم که روغن صنعتی در جمع نمودن رسوبات و براده های فلزی نیز کاردبرد دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی های روغن موتور مینرال و روغن موتور سنتیک آشنا شوید.

روغن موتور مینرال و سنتیک

موضوع واضحی میباشد که روغنهای موتور در اصل از ترکیب روغنهای پایه و افزودنی های تولید و روانه بازار میگردد. در اصل شایان به ذکر میباشد که روغن های موتور که در دسته روغن های صنعتی قراردارند در پنج گروه مختلف قابل تقسیم بندی هستند که به دسته‌های روغن‌های پایه معدنی یا مینرال، روغن‌های پایه سنتیک یا روغن‌های مصنوعی، روغن‌های نیمه سنتتیک معروف هستند تقسیم میشوند.

که در این مقاله ما قصد معرفی روغن موتور مینرال و روغن موتور سنتیک را داریم.

قیمت روغن مینرال در روانکارماهان

این موضوع را باید در نظر بگیرید که روغن‌موتور مینرال به صورت مستقیم از نفت خام تولید و روانه بازار میشود، در اصل فرآورده های مختلفی در فرایند تقطیر نفت خانم به دست می آیند که به یک سری از این فرآورده ها بنزین سبک و بعضی دیگر گریس سنگین میگیوند. جالب این است که روغن موتوری که در موتورهای خودرو برای جلوگیری از آسیب های احتمالی میشود هم نوعی از فراورده های تقطیر نفت است. شایان به ذکر است که ترکیبات مولکولی بسیار زیادی در نفت خام تولید میشوند که برخی از آن ها دارای پارافین هستند که در هنگام خروج از برج پارافین ها در روغن باقی میماند که این موارد هیچ کاربردی در روانکاری روغن موتور خودرو ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و خرید محصولات روغن موتور خودرو میتوانید با مجموعه روانکار ماهان تماس گرفته و از خدمات پیش و پس از فروش ما برخوردار شوید. همچنین شما میتوانید از این طریق روغن موتور مورد نظر خود را سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

کاربرد روغن سنتیک

پس از بررسی روغن مینرال حال نوبت آن شده است که در رابطه با روغن سنتیک صحبت نماییم… باید به این موضوع اشاره کنیم که روغن سنتتیک مشتق شده ایی از روغن خام میباشد که روش تولیدش به صورت کلی با روغن های معدنی و روغن مینرال متفاوت است.

شایان به ذکر است که روغن تمام سنتتیک روغنی تماما تصفیه شده و کاملا خالص میباشد و پیشنهاد ما برای استفاده از موتور خودرو این روغن است… حال شاید برای شما سوال شود که چرا ما این روغن را به شما پیشنهاد دادیم دلیل اصلی این پیشنهاد این است که این روغن کاملا تصفیه شده است پس به همین دلیل عملکرد بهتریی را دارا هستند و همین امر سبب میگردد تا در بین قطعات موتور خودرو به آسانی حرکت کنند.معمولاً روغن‌های مصنوعی یا سنتتیک در خودروهای مدرن با موتور توربو شارژ به کار می‌روند چون دمای عملکرد موتورهای توربو شارژ نسبت به موتورهای استاندارد بالاتر است. روغن موتور سنتیک مناسب خودروهایی است که مدام در ترافیک هستند و حرکت و ترمز گرفتنشان به شدت زیاد میباشد.

حال باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که برای خودروهای سنگین یا همان وسایل نقلیه سنگین همانند کامیون و … که در تمامی فصول سال از آن ها استفاده میگردد باید از روغن موتور خودرو سنتتیک استفاده شود دلیل اصلی این امر این است که در روغن سنتتیک اکسیداسیون روغن پایین میباشد پس به همین دلیل است که خورندگی روغن نیز پایین میآید. شایان به ذکر است که طراحی و تولید خاص و منحصر به فرد این روغن سبب گشته که این روغن اصطحکاک کمتری بین قطعات ایجاد نمایید و موتور خودرو کمتر آسیب ببینید.

تا اینجا تنها در رابطه با مزایای استفاده از روغن سنتتیک صحبت کردیم حال وقتش است به این موضوع نیز اشاره کنیم که این محصول با توجه به مزیت هایی که دارد عیب هایی را نیز داراست و آن هم قیمت بالا و سازگار نبودن با همه پیشرانه ها میباشد.

کاربرد روغن سنتیک

ویژگی روغن نیمه سنتیک

حال وقتش رسیده تا به ویژگی های منحصر به فرد روغن نیمه سنتیک اشاره نماییم. شایان به ذکر است که این روغن چیزی بین روغن های مینرال و تمام سنتتیک هستند. در اصل به نوعی میتوان گفت که روغن نیمه سنتتیک از ترکیب روغن مینرال و روغن تمام سنتتیک به دست می آید و دارای عملکردی متفاوت نسبت به این دو دسته هست. روغن‌های نیمه سنتیک توانایی و تحمل بالاتری در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، دارند. روغن‌های سنتتیک، مینرال و نیمه سنتتیک، شبیه به بنزین سوپر و معمولی هستند. اگر در خودرویی که باید در آن فقط از بنزین سوپر استفاده کنید، بنزین معمولی بریزید مشکل ساز خواهد شد و کارکرد پیشرانه خودرو به هم می‌ریزد. اما برعکس این حالت یعنی اگر در خودرویی که باید بنزین معمولی استفاده شود، بنزین سوپر بریزید، مانعی ندارد.

با توجه به توضیحاتی که دادیم باید به این موضوع نیز توجه نمایید که استفاده از روغن های مینرال و نیمه سنتتیک در پیشرانه ایی که باید فقط از روغن سنتتیک استفاده شود مشکل ایجاد مینماید. اما اگر این پیشرانه پیشرانه ایی قدیمی باشد شما میتوانید به راحتی از روغن مینرال و روغن نیمه سنتتیک استفاده نمایید.اما شایان به ذکر است که بهتر است این کار را انجام ندهید و دلیل این موضوع این است که ممکن است روغن موتور با دیگر قطعات سازگاری نداشته باشد و سبب خرابی آن ها گردد.

روغن مینرال با روغن سنتیک چه تفاوتی دارد؟

با توجه به صحبت هایی که در بالا شد شما به صورت کلی با روغن مینرال و روغن سنتتیک آشنا شدید اما اگر بخواهیم به صورت جزیی به این موارد اشاره کنیم باید بگوییم که یکی از مهمترین این تفاوت ها این است روغن های سنتتیک در برابر روغن مینرال در برابر دمای بالا از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و همین موضوع سبب میگردد تا این روغن عملکرد بهتری داشته باشد. با توجه به موارد ذکر شده شایان به ذکر است که روغن سنتتیک طول عمر بیشتری را نسبت به روغن مینرال داراست.

نقطه اشتراک روغن موتور سنتیک و مینرال هم این است که هر دو پس از بسته بندی در کارخانه، تا ۵ سال قابل استفاده و قابل فروش هستند.

قیمت روغن موتورهای سنتیک نسبت به روغن نیمه سنتتیک و مینرال بیشتر است اما به دلیل طول عمر بالا مقرون‌به‌صرفه هستند. پس همین امر سبب میگردد تا شما برای خرید روغن سنتتیک هزینه بیشتری را بپردازید اما با توجه به طول عمر بیشتری م دارد استفاده از این روغن کاملا مقرون به صرفه میباشد.